Bevroren tijd
Een zoektocht naar de verbeelding van tijd en ruimte. Wat was komt weer, om te verdwijnen, om weer…Tijd als een oplossende vingerafdruk.
Een zoektocht naar de verbeelding van tijd en ruimte. Wat was komt weer, om te verdwijnen, om weer…Tijd als een oplossende vingerafdruk.
Dit "levensgrote" werk EC2019 is geïnspireerd op de portretten van Marten en Oopjen door Rembrandt van Rijn (1634). De plaatsing, op de stalen sokkels, maakt dat zij net iets hoger staan dan de toeschouwer waardoor ze de imposante uitstraling krijgen die de geschilderde portretten ook hebben. Het zijn zeer grote pâte de verre objecten. Meer over EC2019, de gouden eeuw ontdooit.
De Gouden eeuw ontdooit. (160 x 60 x 175 cm) Glas (pâte de verre) “kant" elementen op een constructie van hout en staal.
Oopjen Coppit, geboren in 1611, was telg uit een oud en vermogend regentengeslacht dat fortuin had gemaakt met handel in graan en buskruit. Rijksmuseum
Het behouden huys als metafoor voor de geest (hoofd) die het gevoel (hart) bescherming biedt.
Een massief gegoten huisje, van lichtgevoelig glas, met in reliëf een HART. Omhult door het HOOFD, een glazen huis in de "pâte de verre" techniek, met een hersenpatroon.
Het Behouden Huys was een houten noodonderkomen dat in september 1596 door Willem Barentsz op Nova Zembla werd gebouwd voor de gedwongen overwintering op Nova Zembla. Willem Barentz had gehoopt via de nog te ontdekken Noordoostelijke Doorvaart in Indië aan te komen maar strandde in het Noordpoolijs en men moest Het Behouden Huys bouwen om de winter te kunnen overleven.
De houtwerkplaats van mijn vader was de plek waar fantasie werkelijkheid werd. Uit de nalatenschap van deze werkplaats is WUNDERKAMMER ontstaan uit slijpschijven. In de glaskragen vind je de houtgutsjes, boren en haakjes terug. Het gemis van mijn vader en zijn humoristische en flegmatieke nieuwsgierigheid naar de mens en de wereld in die ene kleine werkplaats (en zijn boot) kreeg hier in de vorm.