EC2019 - de gouden eeuw ontdooit

EC 2019 - Een cryptische titel. Soms heb je iemand nodig die in jouw maffe plan gelooft en steeds weer blijft vragen hoe het gaat, en of je het al gerealiseerd hebt, want het is zo'n fantastisch idee. Bij deze, EC staat voor Elsje Cornelia, mijn moeder. Al hard op weg zelf een gouden eeuw vol te maken. Haar sturm und drang is nog niet gedoofd. Mijn dank in glas.

De Gouden eeuw ontdooit. (160 x 60 x 175 cm) Glas (pâte de verre) “kant" elementen op een constructie van hout en staal. Inspiratie o.a. de huwelijksportretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit door Rembrandt van Rijn (1634).

MARTEN CLOSE UP


Marten Soolmans (1613-1641) was de zoon van Jan Soolmans, een voor het Beleg uit Antwerpen gevluchte handelaar in suiker met nogal ruwe manieren; hij moest zich meer dan tachtig keer voor de kerkenraad verantwoorden wegens vecht- en scheldpartijen en huiselijk geweld. Wikipedia

Alles dat rest is ijdelheid in ijzig kant.

Marten en Oopjen zijn waarschijnlijk vastgelegd in hun huwelijkskleding. Onder rijke burgers is zwarte kleding in die tijd populair naar het voorbeeld van de Spaanse mode. Maar ook omdat zwarte kleding rijkdom uitstraalt. De zwarte verf is kostbaar en vervaagt snel.

De jurk van Oopjen is van zwarte zijde en de contrasterende witte kraag is van kant. Het is een modieuze jurk, het kantwerk is eigentijdser dan het kantwerk van haar adellijke tijdgenoten. Aan haar rechterwijsvinger prijkt een ring met een zwarte steen, waarschijnlijk haar trouwring. De veren waaier en de zwarte sluier laten ook zien dat Oopjen tot de elite behoort. Vrouwen uit de hogere klassen gebruiken de waaier in die tijd gebruikelijk om de huid te beschermen tegen de zon.

Marten is zonder twijfel Rembrandts ijdelste model. Marten draagt een geribd zijden pak met eveneens een grote kanten kraag. De grote rozetten op zijn schoenen zijn in de mode anno 1634... Meer

MARTEN EN OOPJEN

Rembrandt van Rijn (1606-1669), Portretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit, 1634. Olieverf op doek. Gezamenlijke aankoop van de Staat der Nederlanden en de Republiek Frankrijk, collectie Rijksmuseum/collectie Musée du Louvre, 2016
Rembrandt schilderde de huwelijksportretten op 28-jarige leeftijd in opdracht van de twee jong gehuwden Marten Soolmans en Oopjen Coppit in 1634 in Amsterdam. De meer dan twee meter hoge portretten verbleven vervolgens bijna 400 jaar in privébezit. Begin 2016 werden de twee portretten gezamenlijk gekocht door Nederland en Frankrijk.