ec2019

De gouden eeuw ontdooit...Marten Soolmans en Oopjen Coppit

ec2019

Een cryptische titel - Soms heb je iemand nodig die in jouw maffe plan geloofd en steeds weer blijft vragen hoe het gaat, en of je het al gerealiseerd hebt, want het is zo'n fantastisch idee. Bij deze, EC staat voor Elsje Cornelia, mijn moeder. Al hard op weg zelf een gouden eeuw vol te maken. Haar sturm und drang is nog niet gedoofd. Mijn dank in glas.


De Gouden eeuw ontdooit. (160 x 60 x 175 cm) Glas (pâte de verre) “kant" elementen op een constructie van hout en staal. Inspiratie o.a. de huwelijksportretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit door Rembrandt van Rijn (1634).

Oopjen close up

Oopjen Coppit, geboren in 1611, was telg uit een oud en vermogend regentengeslacht dat fortuin had gemaakt met handel in graan en buskruit. Rijksmuseum

de gouden eeuw ontdooit

Alles dat rest is ijdelheid in verijst kant.

Josien bezoekt OopjenMarten en Oopjen zijn waarschijnlijk vastgelegd in hun huwelijkskleding. Onder rijke burgers is zwarte kleding in die tijd populair naar het voorbeeld van de Spaanse mode. Maar ook omdat zwarte kleding rijkdom uitstraalt. De zwarte verf is kostbaar en vervaagt snel.

De jurk van Oopjen is van zwarte zijde en de contrasterende witte kraag is van kant. Het is een modieuze jurk, het kantwerk is eigentijdser dan het kantwerk van haar adellijke tijdgenoten. Aan haar rechterwijsvinger prijkt een ring met een zwarte steen, waarschijnlijk haar trouwring. De veren waaier en de zwarte sluier laten ook zien dat Oopjen tot de elite behoort. Vrouwen uit de hogere klassen gebruiken de waaier in die tijd gebruikelijk om de huid te beschermen tegen de zon.

Marten is zonder twijfel Rembrandts ijdelste model. Marten draagt een geribd zijden pak met eveneens een grote kanten kraag. De grote rozetten op zijn schoenen zijn in de mode anno 1634... Meer

tIJD - GEEST

Een zoektocht naar de verbeelding van tijd en ruimte. Wat was komt weer, om te verdwijnen, om weer…Tijd als een oplossende vingerafdruk, generaties in geest.

het behouden huys

Het behouden huys als metafoor voor de fragiele geest (hoofd) dat het gevoel (hart) bescherming biedt.


Een solide huisje met een HART reliëf in gecast glas, omhulsel HOOFD van glas in de pâte de verre techniek met hersen structuur.

Het Behouden Huys was een houten noodonderkomen dat in september 1596 door Willem Barentsz op Nova Zembla werd gebouwd voor de gedwongen overwintering op Nova Zembla.

Willem Barentz had gehoopt via de nog te ontdekken Noordoostelijke Doorvaart in Indië aan te komen maar strandde in het Noordpoolijs en men moest Het Behouden Huys bouwen om de winter te kunnen overleven. wikipedia

wunderkammer

De houtwerkplaats van mijn vader was de plek waar fantasie werkelijkheid werd. Uit de nalatenschap van deze werkplaats is wunderkammer ontstaan uit slijpschijven. In de glaskragen vind je de houtgutsjes, boren en haakjes terug. Het gemis van mijn vader en zijn humoristische en flegmatieke nieuwsgierigheid naar de mens en de wereld in die ene kleine werkplaats (en zijn boot) kreeg hier in de vorm.


Dubbele Glaskraag (pâte de verre) met een motief van houtbewerkingsgereedschappen. 3D collage van hout, slijpschijven, bamboe penseel en werkhandschoen.

marten en oopjen

Rembrandt van Rijn (1606-1669), Portretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit, 1634. Olieverf op doek. Gezamenlijke aankoop van de Staat der Nederlanden en de Republiek Frankrijk, collectie Rijksmuseum/collectie Musée du Louvre, 2016
Rembrandt schilderde de huwelijksportretten op 28-jarige leeftijd in opdracht van de twee jong gehuwden Marten Soolmans en Oopjen Coppit in 1634 in Amsterdam. De meer dan twee meter hoge portretten verbleven vervolgens bijna 400 jaar in privébezit. Begin dit jaar werden de twee portretten gezamenlijk gekocht door Nederland en Frankrijk, een unicum.